söndag 1 juni 2014

M1. De fyra räknesätten

Läroplanen i matte för grundskolan skiljer sig inte mycket i svenska skolan mot i kinesiska skolan. Stor skillnad finns i typ och mängder av övningar. Mycket högre krav på färdighet och snabbhet i de fyra räknesätten i kinesiska skolan resulterar en solid grund till elevers mattelärande. Kan man huvudräkna addition bra, går det lättare att räkna subtraktion och multiplikation. Kan man huvudräkna minus så går det lättare att räkna division.

Allt annat i matte blir lättare om man kan de fyra räknesätten ordentligt. Som en dator med snabbare processor.

"Slipning av yxan kommer inte försena vedhuggningen" är ett populärt kinesiskt ordspråk. Att lära sig de fyra räknesätten är som att slipa yxan.

Jag tror ungefär att, (antal timmar är bara en indikation,)
1. Om en svensk elev använder 50 timmar att öva addition, använder en kinesisk elev 200 timmar att öva addition.
2. För att lära sig addition med decimaler använder den svenska eleven 20 timmar, medan den kinesiska eleven endast behöver 2 timmar. Den kinesiska eleven behöver bara lära sig att rikta decimalkommat.
3. För att lära sig addition med bråk använder den svenska eleven 20 timmar, medan den kinesiska eleven endast behöver 2 timmar.
4. ...
5. För att lära sig lösa ekvationer, använder den svenska eleven 50 timmar, medan den kinesiska eleven endast behöver 10 timmar, eftersom hen är snabb med de fyra räknesätten.
6. För att lära sig faktorisering, använder den svenska eleven 20 timmar, medan den kinesiska eleven endast behöver 2 timmar.
7. ...
8. ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar