fredag 13 juni 2014

Ständig förbättring

"Min far var inte utbildad, men han hade lärt mig att se andras styrka, att lära mig denna styrka så jag får denna styrka." Sa min mor till mig.

Min outbildade morfar kände till Konfucius lära (Konfucius/Kongzi, ca 551-479 f.Kr.). Konfucius sa "三人行,必有我师 [sān rén xíng, bì yǒu wǒ shī]." Det alltid finns något hos andra jag kan lära mig.

Konfucius elev Zengzi (ca 506-432 f.Kr.) sa "吾日三省吾身 [wú rì sān xǐng wú shēn]". Varje dag reflekterar jag tre gånger.

Utbildade och outbildade kineser gillar att spela Mahjong. Själva Mahjongspelandet är en process av ständig förbättring, man förbättrar sina brickkombinationer hela tiden.

Att lära sig från andras erfarenhet, att lära sig från andras misstag, att vara öppen-sinnad, reflektera och kommunicera. Det leder till ständig förbättring. Lean-mindset är inte helt nytt, retrospective är inte heller från igår.  :-)

Alla är Agile nuförtiden, alla implementerar Lean. Vad bra! Styrkan i Agile är kommunikation, kärnan av Lean är ständig förbättring, tycker jag. Oavsett vilket mål teamet/organisationen siktar på, med bra kommunikation och ständig förbättring så är vägen dit rakast, eller hur?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar