söndag 22 juni 2014

Positiv inställning,

"En person fick en jättefin tekanna som han tyckte mycket om. Varje kväll placerade han sin älskade tekanna vid sängen. En natt,  råkade han slå till tekannan så locket kastades till marken. Han vaknade och blev mycket arg, och tänkte 'Locket är trasigt nu, vad ska jag ha tekannan till?' Så tog han tekannan och kastade den ut genom fönstret. På morgonen fann han locket låg på ett täcke, helskinnat. Han blev ännu mer frustrerad, och trampade på locket så det gick i bitar. Han gick ut, fick se tekannan som han kastade ut genom fönstret i går kväll hängandes från ett träd ... " Från kinesiska minibloggen http://t.qq.com/l935654962 .

En dag för många år sedan, skulle jag se en föreställning på Dramaten kl.19. Min svenskalärare på Komvux skulle möta oss elever vid Dramatens entré och dela ut biljetterna. Min barnvakt kom sent. Jag kunde definitivt inte hinna till Dramaten till kl.19, men jag gav mig iväg ändå. Sprang till T-banan, sprang från T-banan till Dramaten, och var framme några minuter efter kl.19. Föreställning hade inte börjat än, min lärare väntade fortfarande på mig och någon annan. Tack!

Jag har en egen teori som jag brukar uppmuntra mina kompisar med: Man ska alltid vara positiv under processen och tro på ett bra resultat. Låt oss säga att du har varit på väg och har fått ett resultat. Det finns fyra alternativ: 
1. Du var glad på vägen, och har fått bra resultat. Vad bra, gratulera!
2. Du var glad på vägen, och har fått dålig resultat. Bra, du har haft det bra på vägen i alla fall.
3. Du var ledsen på vägen, och har fått dålig resultat. Hm, tänk om du hade njutit av landskapet längs vägen.
4. Du var ledsen på vägen, och har fått bra resultat. Vad dum du är!

Dessutom, ditt dåliga resultat från alternativ 2 skulle ändå bli ett bättre resultat än ditt dåliga resultat från alternativ 3. Har man en positiv inställning presterar man bättre, det har många studier bevisat.
 
Att inte tro på ett bra resultat är den vanligaste orsaken till att man ger upp. Jag gillar ett citat från boken "Holes" av Louis Sachar. "Nothing in life is easy. But that’s no reason to give up. You’ll be surprised what you can accomplish if you set your mind to it. After all, you only have one life, so you should try to make the most of it."
 
Därför ska vi alltid ha positiv inställning och tro på ett bra resultat. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar