onsdag 25 juni 2014

Planera,

Har man positiv inställning och bra planering så når man sitt mål galant.

Att planera kan låta jobbigt. En del tycker att planering bara behövs för stora projekt och inte för små saker, en del gillar inte alls planering och vill rusa iväg på en gång. Jag tycker att oavsett hur stort eller hur litet ens projekt är, att planera och prioritera hjälper en att nå sitt mål på bästa sätt.
 
Egentligen planerar vi hela tiden trots att inte alla är medvetna om det. Våra dagliga liv är fulla av beslut. Att ta beslut A istället för beslut B p.g.a. anledning C, är planering. I ett arbete som består av fler steg/faser, ju bättre planering, ju bättre genomförande.

Att planera kan faktiskt vara roligt. Vi människor är kreativa, kreativa idé kommer till oss när vi försöka lösa problem på olika sätt. Om ett barn har vana att alltid hitta minst tre lösningar till ett problem och välja den bästa lösningen, då kommer hen snabbare hitta den (relativt) bästa lösningen.

Ett exempel: En 17-åring ska till Arlanda flygplatsen.  
1. Han väljer mellan buss + pendeltåg, tunnelbana + pendeltåg, tunnelbanna + Arlanda Expressen. Eftersom tunnelbana är mer pålitligt än buss, eftersom 17-åringen kan åka pendeltåg #38 ända till Arlanda utan att betala passageavgift, så är tunnelbana + pendeltåg det bästa valet.  
2. Han räknar ut när han skulle gå hemifrån, efter att ha kollat på sl.se. 
3. Sedan har han en plan B. Ifall pendeltåg inte kommer, hinner han till Arlanda Expressen och kan snällt fråga en vuxen resenär "Ursäkta. Jag är 17 år, skulle jag kunna vara i ditt sällskap på Expresståget? Det kostar inget för dig och mig för en betalande vuxen kan ta med upp till fyra barn under 18 år."

Nu i skrivande stund, upptäckte jag att "Alla barn 0-17 år åker gratis i anslutning till flygresa. Skall kunna styrkas ombord." gäller i Arlanda Expressens nya priser. I så fall ska alternativ tunnelbanna + Arlanda Expressen vara det bästa. Världen har förändrats, gamla meriter duger inte längre. :-)

Ett annat exempel: Jag och min son ska semestra några dagar i Norge.
1. Naturen och aktiviteter prioriteras före storstäder. Vi flög Stockholm - Bergen ToR, stannade 1:a och 4:e natt i Bergen, 2:a och 3:e natt i Voss. Jag säger att Voss är Norges Åre, där flög vi i vindtunneln, provade rafting och promenerade.
2. Frukost prioriteras före tidiga tåg/buss. Vi köpte inte paketbiljetter men har njutit av alla vackra landskap i turer "Norway in a nutshell (Bergen-Voss)" och "Hardangerfjord in a nutshell".
 
Jag är imponerad av Norges satsning i "Norway in a nutshell" serie. Det är resepaket med topp planering, då tåg-, färja- och busstidtabeller har synkroniserats, där både busschaufför, färjevärd och video på tåget är turistguider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar