torsdag 19 juni 2014

Inte som många tror

På min kvällspromenad pratade jag med en kille som just hade simmat över Årstaviken med sina vanliga kläder och skor. "Det var längre än det såg ut. Jag hade fiskat på andra sidan, och vill inte gå en omväg via bron, så jag hoppade bara ner från bryggan."

Det var längre än det såg ut, det tog längre tid än han trodde. Han gjorde det. Coolt. "Man ska inte få panik, man ska akta sig för båtar (som tur var var det inga båtar då). Vattnet kändes inte så kallt för jag rörde mig hela tiden. Jackan blev jättestor som en ballong i vattnet. Nu ska jag ta en kopp varm kaffe hemma." Coolt.

Kinesiska är inte så svårt som många tror. De som har lärt sig kinesiska i vuxenåldern brukar säga att grammatiken är enkel och att tecken är svåra, lättare att tala men svårare att läsa och skriva.

Grammatiken är enkel. Det finns inga böjelser i kinesiskan, inga tempus/tidsformer heller. Kineser säger ungefär att "Igår jag jobb, idag jag jobb, imorgon jag också jobb."

Tecken är svårt att skriva. Som stavelser, prefix och suffix i svenska kan kinesiska tecken delas upp i komponenter som kallas 部首 [bùshǒu] "radikaler". Att lära känna igen de vanligaste radikalerna hjälper i lärande och erkännande av nya tecken.

Uttal är lättare än många tror. Det finns ca 400 uttalskombinationer (av 36 Initialer x 21 finaler) vilket kan låta mycket men det innefattar alla uttalsljud som finns bland alla kinesiska tecken. Tränar man hårt med ett par uttalsljud tills man behärskar de fyra tonerna blir det mycket lätt att få rätt/perfekt uttal i kinesiskan. :-)

http://yolearnchinese.com/archives/40-most-common-radicals

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar