söndag 2 oktober 2016

En grön dag

Jag hade en grön dag igår, en grön och glad dag.

Min son och jag besökte Fortums nya biokraftvärmeverket i Hjorthagen. Vi njöt av en härlig ekofrukost, inspirerades av ett givande seminarium om hur vi tillsammans bidrar till en grönare stad, fick tulpanlökar att plantera till nästa vår och gick en guidad rundtur i världens största biokraftvärmeverk i stadsmiljö. Biokraftvärmeverket, som producerar både värme och el samtidigt, tar tillvara energin i restprodukter från skogsindustrin som inte går att använda till något annat. Det är material som faller ut vid sågverk, massabruk och skogsavverkningar. Kraftvärme är mycket energieffektivt eftersom upp till 90 procent av energin i bränslet kan användas. Om bränslet dessutom är förnybart eller återvunnet kan koldioxidutsläppen minska. Bränslet eldas och värmer upp vatten till kokning. Ångan från det kokande vattnet driver turbiner som i sin tur driver generatorer som alstrar ström som förs ut till elnätet. Värmen i ångan överförs till fjärrvärmenätet som ger bland annat bostäder värme och varmvatten. 

(större bild finns på http://www.fortum.com/countries/se/kampanjer/biobransle-vartan/pages/default.aspx) 

På eftermiddagen deltog jag Sveriges Lättaste Cykelrace, en härlig tur med vänliga ledare och trevliga elcyklister. Det här "racet" ställer varken krav på ålder, kondition eller tidigare erfarenheter. Precis alla kan vara med och enda kravet är att du använder en elcykel! Det handlar alltså inte om att komma först utan att ha så kul som möjligt, att få uppleva Stockholm på elcykel och att vara med om något som ingen annan gjort tidigare! (https://www.smartcyklar.se/sveriges-lattaste-cykelrace) Jag har ingen elcykel men fick låna av butiken. Jättekul att prova på en elcykel, jag använde inte vanlig växel utan att växla eleffekt i stället. Med full eleffekt cyklade jag lätt uppför Västerbron. De som också vill prova på en elcykel får hålla utsikt på Smartcyklars hemsida eller facebook, det blir success i repris innan det blir kallt. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar