söndag 8 november 2015

Z10. Lite om levermeridian

Levermeridian hänvisas till levern. I TCM (Traditional Chinese Medicine) menas lever inte endast organen utan ett system av förnyande av blod. Vid uppkomsten av sjukdomen i lever/levermeridian, kan man få bl.a. ländryggssmärta, smärta i nedre delen av buken, bråck, yrsel, smärta, emotionell depression eller irritabilitet.

Försämrade syn kan betyda att levermeridians är inte helt frisk. Naglar är en annan indikation på levermeridians mående.

Kroppens 12 meridianer har alla sina aktivitetstider. Levermeridians aktiva tid är mellan 23 och 01. Det är på den tiden kroppen uppdaterar blod genom att rensa bort gift.

Jag vill förbättra min syn. Jag tänker läsa mer om levermeridian. Så länge kan jag börja med följande:

1. Lägga mig tidigt, helst innan kl.23.

2. På tunnelbanan till jobbet kan jag bläddra i tidningen, men undviker att titta på mobiltelefon.

3. På tunnelbanan från jobbet försöker jag blunda.

4. Massera/tryck på Tachong punkt som är den viktigaste punkten på levermeridian.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar