torsdag 19 november 2015

Att städa

När jag jobbade som utvecklare fick jag en gång i uppgift att avveckla vissa rapporter. Den medvetande beställaren beställde tydligt ändringar i två program. Jag läste syftet med den beställningen, frågade mina kollegor om det fanns andra program som kunde vara relaterade. Sedan undersökte jag i hela systemet och upptäckte fler ställen som kan generera varning eller visa oönskad information vid olika tillfällen. Jag mailade beställaren en summering av min analys om konsekvensen och min rekommendation att rensa allt. Hon svarade "Du är ett geni! ..."
 
Jag hade inte tänkt att det var något speciellt jag gjort, det är naturligt för mig att försöka skriva koden rent och fint. Ser jag dålig data i databasen tycker jag att det bör städas, ser jag onödig kod tycker jag att den bör tas bort. Systemen mår bättre med mindre skräp, du förstår.
 
"Everything should be made as simple as possible, but not simpler." - Albert Einstein
 
Jag har gått på många bostadvisningar under en tid. Då beundrade jag alla kök som var så rena. Jag fick ett nytt och fint kök för tre år sedan, jag gillar mitt kök och jag bestämde mig för att hålla det rent. Sedan dess är mitt kök visningsfärdigt på en minut, nästan alltid.
 
Jag har något gemensamt med Bil Gates, nämligen att handdiska. Att handdiska är avkopplande, de som handdiskar löper mindre risk att få demens. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar