onsdag 29 april 2015

Livet är kort

En kompis kommenterade mina bilder "Du är full av energi varje dag." Jag svarade med "Livet är kort".

Många har kommenterat att bilderna jag tagit är vackra. Jag ser det vackra varje dag och sätter ibland en ram på det. Bra att kunna se det vackra hos ting och människorna och livet.

Under årets Kulturnatt Stockholm 25 april bekantade jag mig med Sveriges nya sedlar hos kungliga myntkabinettet, lärde mig lite om Tempel Riddare Ordens ritual möte och historia, kollade utställningar i Kulturhuset och Konstakademien, och njöt sist en skön konsert i Storkyrkan efter en visning av paradvåningen i Tessinska palatset.
 
Jag tror att jag ser och upplever mycket mer på en cityweekend än de flesta skulle på samma tid.

Det sägs att livet är som en resa. En enda enkel resa. Då skulle jag vilja se de bästa möjliga landskap och uppleva de bästa möjliga känslor.

Om de sjukas (kroppslig ohälsa) liv är svartvitt, så är de friskas liv färgglatt. Jag tycker det är bra att välja ett friskt liv när man kan välja, och övervinna lättja så att viljan blir verkligheten.

Om man är mer psykisk/andlig/intellektuell/moralt utvecklad så ser man en värld med fler dimensioner än de som är mindre utvecklade på det sättet. Jag tycker att det är bra att övervinna lättja och börja utvecklas mer.

Att äta chips kan göra en glad, att hjälpa andra kan göra en glad, att läsa en bok och känna vad bra boken är kan göra en glad, att uppfinna något kan göra en glad, att söka sanningen kan göra en glad. Det är olika typer av glädje, och det är inte alla som kan uppleva de finare typer av glädje. Det är som om man ser olika landskap från olika höjder på ett berg. En kan känna sig nöjd och lycklig över chips, en annan kan även känna sig nöjd och lycklig över att utforska livets möjligheter. Jag ser det fina och sköna i världen, och vill uppleva ett sant och gott och skönt liv. 

Jag gillar att gå på föreläsningar och få inspiration. Jag gillar också att dela med mig av det som jag tycker är bra. Jag blir glad om något av mina inlägg kan inspirera dig eller få dig att tänka vidare. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar