lördag 18 april 2015

Favoritstad

Min favoritstad är Stockholm, mitt älskade Stockholm. En vacker stad med kultur och natur. Lagom stor.

Mitt favorithus i Stockholm är Kulturhuset. Varje besök i huset har varit en riktigt kul tur.

Stockholms kulturliv finns tillgängligt varje dag året om. Kulturnatt 25 april 2015. Kulturfestival 11-16 augusti 2015. Parkteater hela sommaren. Konsert i många kyrkor året om. Stadsteatern, Kungliga operan, Dramaten, Konserthuset, Boulevardteatern, och många fler. Det finns så många fantastiska museer man kan besöka, det finns så många olika kurser man kan gå på.
 
Förut var jag inte förtjust i att läsa böcker. Tack vare Stockolms underbara bibliotek har jag lånat många böcker under min sons uppväxt, och jag har under de senaste åren fått större intresse av att läsa böcker. En bok som jag har läst och rekommenderat till mina vänner är "Den smala vägen" ("The road less treveled" by M. Scott Peck). Boken jag håller på att läsa nu heter "Lyckligare" ("Happier" by Tal Ben-Shahar) och vill rekommendera den också. 
 
Stockholms naturliv finns tillgängligt alla dagar året om. Sedan ett par veckor tillbaka bestämde jag att jag skulle vandra/promenera i naturen minst en gång i månaden. Det är underbart att det finns så många fina naturområden i Stockholm. Under de senaste två helgerna har jag promenerat 5 km i Tyresta nationalpark, 5 km runt Källtorpssjön i Hellasgården, ca 8 km från Sandasjön (Tenntorp) till Erstaviksbadet. Alla dessa och många andra fina ställe kan man åka kommunalt till. Så skönt innan, under och efter resan, mer än en kul tur.
 
Kultur gör en stad levande och människor i staden utvecklande. Natur gör staden och människorna friska. Jag som gillar kultur ska lyssna på naturens kallelse. Det blir många roliga turer. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar