tisdag 1 juli 2014

M2. Addition årskurs 1

En hård metod som fungerat för mig men som min son inte tror fungerar i Sverige:

1. Kinesiska skolbarn får ofta dagliga läxor redan från årskurs 1. Om jag minns rätt, kunde en dags läxor vara ungefär 10 övningar i matte, samt skrivning på några kinesiska tecken (varje tecken ska skrivas 10 gånger).
2. Jag och min syster som är två år äldre än mig, vill förstås leka efter skolan.
3. Regel från vår mor är enkel -  Ni får leka så fort läxorna är klara, men om det blir ett fel så får man två extra övningar.
4. Efter några dagars (eller veckors?) hård träning, gör vi våra läxor korrekt och snabbt.

I Sverige kanske man kan prova med andra metoder för att öka barnens intresse av att öva huvudräkning i enklast addition. När barnen lär sig att räkna 2+5 i skolan, kan föräldrarna ge några extra övningar hemma. 4+4, 3+1, 5+4, 1+2, 1+8, 6+2, 5+3, 2+7, 2+2, 3+6, 4+2, 4+5, osv.

Barnen kan uppmuntras att räkna först med fingrarna och senare i huvudet vid många tillfällen.

Förra året berättade en kinesisk vän att han tränade sin 6-årige son med en kortlek: Välj alla kort mellan 1 och 10 och blanda. Pappan och sonen tar sitt kort, turas om att räkna summa av de två kort. Spelaren får behålla båda korten om han räknat rätt, förlora sitt kort till motparten om han räknat fel. Den som har mest kort vinner. Pappan räknar förstås också fel ibland.
 
När barnen kan addition inom 10, kan de få nya övningar, 10+3, 8+9, 7+12, 6+5, 8+8, osv. Familjen kan också spela additionslek med hela kortleken.

Ni hittar säkert flera kreativa metoder ... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar