söndag 6 juli 2014

Tro på allt som är gott

"O Gud! Giv min själ glädje och vederkvickelse. Rena mitt hjärta. Genomstråla mina krafter. Jag lägger alla mina angelägenheter i Din hand. Du är min vägvisare och min tillflykt. Jag kommer ej längre att vara sorgsen och bekymrad. Jag kommer att vara en lycklig och glädjefylld människa. O Gud! Jag kommer ej längre att vara fylld av oro, ej heller kommer jag att låta bekymmer plåga mig. Jag kommer ej att uppehålla mig vid livets besvärligheter.
O Gud! Du är en bättre vän till mig än vad jag är till mig själv. Jag överlämnar mig till Dig, O Herre!"

勿以善小而不为,勿以恶小而为之. [Wù yǐ shàn xiǎo ér bù wéi, wù yǐ è xiǎo ér wéi zhī.] Avstå inte från en handling av vänlighet, oavsett hur liten, gör inte något oetiskt bara för att det verkar obetydligt. Denna berömda meningen skrev Liúbèi till sin son ca 223 e.Kr.
 
Allt som är bra för ens hälsa, oavsett stor eller liten är värt att göra. Allt som kan skada ens hälsa, oavsett hur litet det är ska man undvika det.
 
Allt som är bra för min själ tror jag på. Jag tror på Gud, ser Gud som en sorts kraft där uppe. Jag tycker olika religioner ser Gud från olika perspektiv. Gud är lika med Naturen, enligt Taoism. Jag är inte Bahai, men en Bahaibön (i början av denna text) hjälper mig. Jag är inte Kristen, men jag är tacksam för mina Kristna vänner som ber för mig och min familj. Jag är inte Taoism, men jag försöker leva i harmoni med naturen.
 
Allt som är bra för min hälsa, tror jag på och även försöka praktisera, oavsett om det står på svensk tidning eller i kinesiska böcker.
 
Jag delar gärna allt som jag tycker är bra. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar