söndag 13 juli 2014

Doktor ABC

扁鹊(Biǎn què, 407-310 f.Kr.) var en av de mest berömda läkarna i Kina genom tiderna.
En dag frågade kungen av Wei Biǎn què :"Du och dina två bröder är alla duktiga i medicin, vem är egentligen bäst?"

Biǎn què svarade: "Min äldsta bror är bäst följt av min äldre bror, jag är sämst."

Kungen av Wei frågade: "Varför är du den mest kända?"

Biǎn què svarade: "Min äldsta bror botar innan sjuksymptom uppstått, de flesta människor vet inte att han kunde förebygga sjukdomen genom att ta bort orsaken till den, därför blev han inte alls berömd. Min äldre bror behandlar innan sjukdomen brutit ut helt, de flesta trodde att han bara kunde bota mindre besvär, därför blev han bara berömd i sin egen by. Jag behandlar folk som redan var mycket sjukde flesta har sett mig använda nålar och mediciner, då tror de att jag var skicklig, och så blev jag berömd i när och fjärran. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar