onsdag 16 juli 2014

Apple or doctor

"An apple a day keeps the doctor away" känner nästan alla till. Hur många av oss föredrar verkligen äpplen före läkabesök?
 
Huangdi Neijing (黄帝内经 Huángdì nèijīng), som kallas för traditionell kinesiska medicins bibel, berättar mest hur människor kan leva i harmoni med naturen och uppnå bra hälsa.

"Satsa på dig själv snarare än på läkarna" är en populär bokserie av Zhonglibaren (中里巴人 Zhōnglǐ bā rén), en vis man i vår tid. Enligt Zhonglibaren, att förebygga sjukdomar är bättre än att bota, att fokusera på hälsa är bättre än att fokusera på sjukdomar. Vi ska inte vara rädda även om vi blivit sjuka, eftersom den mänskliga kroppen har en enorm läkande potential. Om vi tar lite tid varje dag för att förebygga blockeringarna i vårt meridiansystem, kan vi steg för steg uppnå bättre hälsa.
 
Zhonglibaren förklarar traditionell kinesiska medicin på ett enkelt sätt så att alla kan förstå lätt. Han visar också enkla övningar som kan förstärka vårt immunsystem och förebygga sjukdomar. 
 
Eftersom Zhonglibaren är en superdoktor som lär folk att ta hand om sin egen hälsa och förebygga sjukdomar, eftersom jag vill vara frisk så länge jag lever, så gör jag som han rekommenderar. Jag berättar gärna om enkla övningar som är bra för ens hälsa. Gör det som din framtid kommer att tacka dig för, vad vill du annars? :-)
 
Jag har tyvärr inte hittat Zhonglibarens bok/blogg på engelska. Men en annan klok man 吴清忠 (Wú qīngzhōng) som intresserar sig i traditionell kinesiska medicin har skrivit en del på http://garywu2005.blogspot.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar