söndag 10 april 2016

Friheten

Igår hämtade jag kartan "Aktiv fritid på Lidingö" på Lidingös bibliotek, promenerade längs vattnet från Lidingövallen, skickade min hälsning från Hustegaholm till mina väninnor, beundrade Svanholmen, och efter 10 km till Elfviks udde. Där väntade två svanar på mig. Vi hälsade på varandra och de simmade vidare ut mot öppet hav. "Tack Gud. Tack för att jag fick komma, se och känna", tänkte jag när jag fick syn på svanarna i det vackra havet.

Idag vandrade jag en bit i Drevvikens naturreservat från Sjöängsbadet. Det var skönhet vid varje steg. "Tack Gud. Tack för att jag fick komma, se och känna".

Friheten och glädjen. Finns det något annat som kan betyda mer än friheten? Inte för mig.

Både fysisk hälsa och mental hälsa är grunden, utan hälsan kan man inte nå friheten.

Att vara mindre ekonomiberoende kan bidra till frihet, men det är inte mål, utan medel.

Att vara öppensinnad och kontinuerligt utvecklas öppnar väggar till friheten. :-)

"The secret to happiness is freedom... And the secret to freedom is courage." - Thucydides

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar