torsdag 31 december 2015

Göra bästa av

知己知彼,百战百胜 (Zhījǐzhībǐ, bǎi zhàn bǎishèng) är ett idiom från Sunzi "The Art of War". Det säger "Om du känner fienden och känner din själv, kommer seger garanteras".

Detta vinnande koncept fungerar även utanför kriget, det fungerar egentligen i alla situationer. För att göra det mest av det, behöver du lära känna omgivningen (situationen/objekten) väl och känner dig själv väl.

För student, om hen har koncenterat sig på lektionen skulle hen har lärt sig bra om saken, och senare har hen stor sannolikhet att få bra resultat i provet. Om hen har koncentrerat sig på lektionen och sedan har även efterbearbetat saken, kommer hen ha ännu större sannolikhet att få bra resultat. Om hen har preppat innan lektion, gjort bra på lektionen och efterbearbetat saken, ett bra resultat på provet är nästan garanterat. Om hen har gjort allt med prepp, lektion och efterbearbete, och hen samtidigt är medveten om sina egna starka sidor och svaga sidor, så är hen garanterad att kunna behärskar saken och få ett bra resultat i provet.

För att göra ett bra val i ansökning till högre utbildning, är det bra att du vet vad du är intresserade av. Även om du nu inte är säker på vad du är intresserad av, behöver du veta vilka utbildningar/kurser som finns. Det är mycket möjligt att du hittar kurser som du inte själv visste att du skulle vara intresserade av innan du ser den. Lära känna det och lära känna dig själv, så får du en perfekt match.

När man reser är man förmodligen medveten om sin interesse, tid och budget. Ju mer du vet om resmålet ju bättre kan du använda din tid på bästa sätt. 

Min senaste semester var på Fuerteventura. En vecka på ett hotell med många aktiviteter. Det var mycket sol, mycket strandpromenad och många aktiviteter. Jag var mycket nöjd med semestern men jag hade missat en sak. Sista dag ville jag ha en massagebehandling på hotellets spa. Den var fullbokad. Om jag hade kollat på hotellets karta noga skulle jag ha tittat förbi spa och gjort en bokning i tid. Nu har jag lärt mig. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar