söndag 2 augusti 2015

Joggingturista

Häromveckan läste jag om att Radisson Blu Waterfront Hotel i Stockholm erbjuder gästerna guidad joggingrunda två gånger i veckan (http://www.mitti.se/turista-runt-i-staden-i-joggingskor). Då tänkte jag att vad bra att fler har börjat med joggingturista.

Sista förmiddag på mitt besök i Rom oktober 2006 tog jag en joggingtur i stan. Från mitt vandrahem vid Santa Maria Maggiore joggingturistade jag till Villa Borghese. Det var en perfekt tur efter tidigare dagars intensiva besök av alla måste-se till den gröna parken. På vägen har jag beundrat några vackra fontäner, förbi Britiska ambassad och USAs ambassad, besökte ett par museer, förbi Operahuset mm. Det var både roligt och effektivt att uppleva staden i joggingskorna. När jag senare berättade om Rom, kommenterade en vän från Rom att det lät som jag hade bott i Rom i ett halvt år. Jag har velat att göra något som lokal befolkning gör när jag reser, att jogga i Rom får räknas som en sådan aktivitet.

För en vecka sedan joggingturistade jag i Sundsvall. Det var en härlig morgon joggingtur innan en härlig frukost på hotellet. Längs Sundsvalls vackra å tittade jag förbi fina parker med statyer, Himlabadet och Mitt Universitetet, sedan fina stenhus och torg i Stenstaden. En liten joggingtur med mycket nöje.

Det är alltid bra att ha badkläder i ryggsäcken på resan. Det blir oftast sol.

Det är alltid bra att ha Joggingkläder med i packlistan. Det blir mycket kul. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar