söndag 16 augusti 2015

Hälsomat för själen

Många har blivit medvetna om sin fysiska hälsa, fler och fler har börjat föredra hälsomat.

Nu under Stockholms Kulturfestival tänker jag på att kultur är hälsomat för själen.

Att läsa en bra bok av någon av de klokaste personerna i världen, är som att få en dos koncentrerad näring till själens utveckling. Att författaren själv är lärd och klok är en väldigt bra bas, för att skriva en bok har hen dessutom jobbat mycket med andras best practice samt sina egna tankar. Det vi får är ju det bästa av de bästa.

Jag gillar teater, opera, dans och konsert. Jag får alltid inspiration även om jag inte alltid har förstått dialogen till hundra procent, jag förstår kanske inte ens musiken. Men att se skådespelares engagemang är redan en njutning, att se hur scenen är så effektivt byggd är en inspiration till kreativitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar