söndag 26 juli 2015

Första besök i Höga kusten

Har du besökt Höga Kusten? Om inte, så hoppas jag att du får lite inspiration från mina dagar där och vill själv dit snart.

Om du vill åka till Norge och tycker det blir för långt dit, så åker gärna till Höga Kusten istället. :-)

Jag kollade på http://www.friluftsbyn.se/aktiviteter/vandra-i-hoga-kusten/ och http://hogakusten.com/ och tänkte att vi kan besöka Skuleberget, Skuleskogen National Park och Ulvön. Så bokade jag 4 nätte på Docksta Hotell, en natt på Ulvö Hotell och en natt på Best Western Hotel Baltic (med kampanjkod BSD) i Sundsvall.

Dag 1. Stockholm till Docksta. Bra rastplatser ca 22.5 mil och respektive ca 41.7 mil norr om Stockholm. Båda är vid sjöar.

Dag 2.
A. Åkte 2 km med bil till Skuleberget område, besökte Naturum och Via Ferrata kontor (vars leder var stängda p.g.a. regn). Klättrade uppför berget med den branta stigen. Promenerade ned med blåmarkerade stig.

B. Åkte sedan 10 km till Skuleberget National Park Entré Syd. Följde gula vandringsled  till Slåttdalsskrevan. Det var mycket fin utsikt innan man gick ner till skrevan. Vidare med gul vandringsled  till Tärnättsvattnen. Perfekt plats för ett skönt bad i sjön 172 möh och picknick i solen. Sedan följde vi blå vandringsled mot sydöst och till slut tillbaka till Entré Syd. En härlig vandringsdag.

Dag 3.
A. Åkte många kilometer till Skuleberget National Park Entré Nord. Vandrade längs kusten till Tärnättholmarna. Efter holmarna följde vi blå vandringsled västerut till Tärnättvattnen. Byte till gul vandringsled till den mindre sjön där vi badade och hade picknick i solen. Fortsatt med gul vandringsled tillbaka till Entré Nord. Kul vandring med varierande miljö och bra utsikt.

B. Stannade vid Skuleberget. http://viaferrata.se/ Jag klättrade med den vita leden (vilket är för alla) upp för berget. Det var väldigt roligt, och det var lättare än det såg ut. Det var både roligare och lättare än att klättra uppför den branta stigen som jag gjorde igår. Att de flesta som besökte Skuleberget valde att klättra den branta stigen tror jag beror dels på att de inte läst om Via Ferrata, och dels på att de inte kunnat föreställa sig att Via Ferratas vita leden kan vara lättare.

Dag 4.
Åkte till Skuleberget National Park Entré Väst. Efter den lätta vägen till två utsiktsplatser bestämde vi att ta en omarkerade stig efter övernattningsstugan i Lillrutan. Jag ska nu avråda nybörjare som vi att ta omarkerade stig i vildmarken. Vi fick gå igenom en myra (Lidbommyra) och med hjälp av GPS hittade vi tillbaka till blå vandringsled. Vidare till Skrattabborrtjärnen. Där var det vass och inte inbjudande till bad. Tillbaka samma vägen till Entré Väst.

Dag 5.
Båten avgick kl.10.15 från Docksta och anlandade kl.11.30 Ulvön. Vi tänkte hyra elcyklar och cykla till Sandviken. Men Turistservice hade bara två cyklar för uthyring och vi var inte de första två lyckliga. Vi tog en strandpromenad istället. Senare promenerade vi till Kvarnsjön. Badvattnet var varmare än i Skuleskogen. Från Kvarnsjön gick vi med stigen österut förbi en klapperfält till havet, längst kusten söderut tills en annan stig som ledde tillbaka till hamnen. Det var roligt.

Dag 6.
A. Klättrade upp på Lotsberget. Efter det gick jag vidare med landsvägen förbi Bysjön till Sörbyn, därifrån följde jag den gula markeringarna till vänster och promenerade ett par kilometer i skogen. Det började ösregna när jag höll på att plocka blåbär mitt i stigen. Jag hade paraply och regnbyxor med mig så det var bara roligt med lite regn. Båten avgick kl. 15.00 och anlandade Docksta kl.16.15.

B. Sundsvalls http://www.sundsvall.se/kulturmagasinet ligger tvärs över gatan. Jag gillar Kulturmagasinet. Hotellet har lånecyklar men vi tog bara en kort promenad till hamnen. Provade hotellets massagestol vid bastun.

Dag7.
En härlig joggingtur ca 5 km med Hälsans Stig och i stenstaden innan frukost i Sundsvall. E4 norr om Stockholm är mycket vacker med många sjöar.

Om bilen inte hade verkat bli sjuk och om vädret var bättre skulle jag vilja besöka Åstön i närheten av Sundvall. Tack Susanne för tipset! :-)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja, det var kul att träffa dig och prata på vägen ner för berget. Jag har läst ut en av böckerna och ska börja med nästa nu. Den var väldigt intressant!
    Hälsningar
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne,
      Ja, det var jättekul att råkas och pratats vid. Vad trevligt att du gillar boken. Hoppas vi ses igen i Stockholm. :-)
      Hälsningar
      Ran

      Radera