måndag 15 juni 2015

Våga fråga

En tjej på bryggan frågade "Får man åka med någon gång?" när vår lilla roddbåt passerade henne på väg hem. "Hoppa på nu". Hon kom ombord, fick träna att ro en liten stund och var jätteglad för det och tackade oss. Vi förlorade ingenting och hon fick mycket glädje vilket gav oss också glädje.

Hon är inte den första som fick prova ro min lilla roddbåt, och inte den sista.

En vacker sommardag för många år sedan stod jag med min lilla son vid Stadhuset och tittade på båtarna. Sonen ropade "Jag vill åka båt". Några minuter senare kom en vacker träbåt till där vi stod och killen på båten sa hejdå till en kvinna och en pojke som klev i land. Jag frågade om vi kunde få åka med båten en liten stund. "Ok" sa killen vänligt. På båten berättade han om sin båt och om omgivning som en riktig sightseeingguide. Jag var mycket tacksam och är även tacksam nu varje gång när jag tänker på det.

En annan vacker sommardag fick jag lifta på en båt från Kungsholmen till Liljeholmen. Tack igen!

Fråga eller inte fråga, det är frågan. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar