söndag 8 mars 2015

Z9. Framkalla nysningar

Att framkalla nysningar är en enkel metod för att behandla och förebygga förkylning.  Zhonglibaren [中里巴人, zhōnglǐ bā rén] har rekommenderat metoden i sin bok.

Förkylning, enligt TCM (Traditional Chinese Medicin) orsakas ofta av kall luft, kalluft som har invaderat kroppen. Kroppens immunsystem agerar genom nysningar, rinnande näsa, etc. för att driva kalluft ur kroppen.

Västerländsk medicin behandlar oftast symptomer. De försöker minska nysningar och rinnande näsa. Då blir kalluften kvar i kroppen. I långa loppet kan en stor mängd kalluft i kroppen utveckla en hel del stora problem.

TCM tar på sjukdomens/besvärets rot istället på symptomer. Om du fått en nysning är det bästa du kan göra att hjälpa kroppen att nysa mer för att driva ut kalluften. Alltså hjälpa kroppen att genomföra det kroppen vill. I flera år har jag gjort så. Så fort jag fått en nysning så framkallar jag fler nysningar genom att irritera näsborren med en bit pappersnäsduk. Kroppen känns varm och skön efter mina konstgjorda nysningar.

Om du har feber tyder det på att ditt immunsystem aktivt kämpar mot kalluft. Kroppen behöver den högre temperaturen. Du kan också hjälpa kroppen att genomföra det kroppen vill. Att ha på dig extra varma kläder istället för att ta piller som sänker temparaturen. Jag har haft feber två gånger på arton år. Båda gånger hjälpte jag min kropp. Jag hade extra tröja och mössa på mig inomhus, jag lade mig med extra tröja och mössa i varmt täcke. Jag var varm och svettades. Nästa morgon blev jag feberfri och frisk. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar