torsdag 9 oktober 2014

Livet kan bli roligare‏

Om man är över fyrtio år och någon gång tycker att livet inte är så roligt/spännande längre, så är man inte ensam. Tanken att man bara blir äldre är inte rolig.

Jag har hittat ett koncept till ett roligare liv. :-)

A. Kroppen kan ha bättre hälsa trots man blir äldre.
B. Psykisk hälsa kan utvecklas oändligt.

Med A+B mår man bra, man kan hjälpa sig själv och hjälpa andra. Livet blomstrar.

Låt mig förklara A. (Kineser får läsa 中里巴人的“求医不如求己” istället för min förklaring)
1. De flesta tror att kroppen bara kan bli svagare med åldern. Det är sant om man inte gör något nytt som är nyttigt för kroppen.
2. Kroppens potential har inte utnyttjats helt. Dåliga vanor kan också ha försvagat kroppen.
3. Med olika metoder bl.a. balanserad diet och måttlig aerobisk träning kan kroppen bli starkare trots ökat ålder.
4. Min mage känns väldigt lätt efter att jag har gjort min massera-magen övning i några veckor. Min mage har aldrig mått så bra i hela mitt liv.
5. Jag tror att mina armar kommer bli starkare och vackrare nästa år än nu om jag går på alla fyra regelbundet.
6. Om jag är hälsomedveten och gör mitt bästa, kommer min smärta i nacken lindras och förhoppningsvis försvinna om några år.
7. Din kropp blir säkert starkare om du ta hand om den.
8. Du kommer se bättre ut än du skulle se ut utan alla positiva insatser.
9. Du kommer se bättre ut än de som inte gör som du.

Förklaring till B finns i boken "The road less traveled" av M. Scott Peck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar