torsdag 9 oktober 2014

H2. Ett 2500 år gammalt råd‏

Berättelsen nedan läste jag i min kinesiskalärobok i grundskolan, den äger rum under Zhanguo-period (475-221 f.Kr.).

Zouji (邹忌, Zōujì) var en rådgivare till kungen av Qi (齐威王, Qí wēi wáng).
 
Zouji var snygg. En dag när han tittade i spegeln frågade han sin fru "Vem är snyggast, jag eller Xugong?" Hans fru svarade "Du är mycket snyggare." Zouji var osäker på fruns svar eftersom Xugong var riksberöm för sitt utseende. Därför frågade Zhouji sin konkubin "Vem är snyggast, jag eller Xugong?" Konkubinen svarade "Xugong är inte lika snygg som du". Han frågade samma fråga till sin gäst och fick ett likadant svar. Några dagar senare råkade han träffa Xugong. Zouji tittade på Xugong och tyckte att Xugong var snyggare än han själv, senare tittade han i spegeln och blev säker på att han inte var lika snygg som Xugong. Han undrade och funderade och förstod att "min fru tycker jag är vackrare eftersom hon älskar mig; min konkubin säger så eftersom hon är rädd för mig; min gäst säger så eftersom att han vill be mig om en tjänst."
 
Nästa dag träffade Zouji kungen av Qi, han berättade "Jag är medveten om att Xugong är snyggare än mig. Men både min fru, min konkubin och min gäst sa till mig att jag var snyggare än Xugong pga deras relation till mig. Tänk på min majestäts situation, vårt kungarike har idag stort territorium. Alla dina konkubiner älskar dig; alla dina tjänstemän fruktar dig; ditt folk har sina behov av dig. På grund av detta, tycker jag att min majestät måste ha levt i blindo."

Kungen av Qi sa "Du har verkligen förklarat fint." Sedan gav kungen ett kommando: "Alla oavsett tjänsteman eller vanligt folk, som personligen kan kritisera mina fel, ska den finaste belöningen; alla som kritiserar mig via brev får måttlig belöning; alla som kritiserar mig på offentliga platser får också belöning."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar