måndag 18 maj 2015

Prioritering

Vi kan alltid äta mat som är både nyttig och god.
Ibland kan vi äta mat som är nyttig men inte så god.
Ibland kan vi äta mat som inte är så nyttig men god.

Vissa handlingar gör både nytta till mig själv och andra, jag gör gärna sådana handlingar.
Vissa handlingar gör lite onytta till mig men nytta till andra, sådana handlingar kan jag också göra.
Handlingar som gör onytta till andra gör jag inte.

Livet är fullt av val. I vår begränsade livstid prioriterar vi olika saker. Att prioritera är egentligen att välja med medveten värdering. Hur vi prioriterar och hur vi värderar saker kan variera med situationen. Med prioritering räcker oftast tiden bättre till. :-)
 
Tal Ben-Shahar har skrivit om prioritering med lyckan som den yttersta valutan i sin bok "Lyckligare" ("Happier").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar