tisdag 30 december 2014

Att konfrontera sig själv

Jag blev så glad när jag råkade se min glada Ulrika S på en lördagspromenad. Jag gillar att prata med psykolog. Jag har också haft förmånen att prata med psykologen Olof ett par gånger. Jag känner mig klokare efter att ha pratat med honom, och önskar att jag kan göra det oftare. En Bahai bön säger "O Gud! Du är en bättre vän till mig än vad jag är till mig själv." Jag tycker att samtala med psykolog och/eller psykoterapeut kan hjälpa en förstå sig själv bättre.

Ingen är perfekt. Inget liv är bekymmerfritt. Att själv inse att man har brister hjälper en att korrigera brister, att själv inse att man kan göra misstag hjälper en att korrigera sina misstag och undvika framtida misstag.

M. Scott Peck har i sin bok "The road less traveled" och även i "People of the Lie" påpekat att de som söker hjälp hos psykoterapeut är de som egentligen vill göra något åt sina problem, de som vill utvecklas. I verkligheten finns det många som inte vågar se sina problem. De som inte vågar konfrontera sig själv kommer få större problem och kan bli sjuk.

Du har gjort, du gör och du kommer att göra många val i ditt liv. Att förstå sig själv är väl grunden till att man gör rätt val?

I U.S.A. går man till psykoterapeut vid livets större och mindre bekymmer. I Sverige verkar bara en del som har nått livets botten gå till psykoterapeut? Många svenskar kan ha känt sig deprimerade, en del säger att de har varit deprimerade i flera år, en del deprimerade personer inser inte att de är deprimerade.

D-vitaminer är bra att ta i vår mörka höst och vinter. Till de som vill ha bättre förståelse för sig själv och därmed få bättre livskvalitet rekommenderar jag Ulrika S,  en av de bästa psykoterapeuterna i Stockholm. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar