lördag 16 augusti 2014

Strikta lärare

养不教父之过,教不严师之惰 [Yǎng bù jiào fǔ zhīguò, jiào bù yánshī zhī duò]. Om barnet inte få utbildning är det föräldrarnas fel, om utbildningen inte är strikt beror det på lärarens lathet.
 
Min kinesiskalärare Fu på årskurs 5 var mycket strikt. När vi lärde oss en ny text/artikel i läroboken, var alla elever tvungna att kunna sammanfatta varje paragraf i en mening och sammanfatta hela texten/artikeln i tre meningar i form av " Genom ..., har texten berättat ..., vilket ger oss ...". Under sista lektionen på eftermiddagen brukade vi göra denna läxa två och två. Ingen fick gå hem utan ha gjort klart läxan.
 
Då tyckte jag det var väldigt jobbigt med denna övning, dag efter dag, vecka efter vecka. Nu är jag mycket tacksam för det. Om jag läser en artikel, ser jag tydligt den viktigaste informationen. Om jag läser en bok, kan jag lätt sammanfatta den i några meningar eller på ett A4. Jag har fått mycket nytta av effektiv läsning både på jobbet och privat.
 
Duktiga elever har ofta haft strikta lärare. Om det är uppskattat att lärare ska vara strikta i svenska skolor, kommer elevers resultat i matte och läsförstående säkert bli bättre. Eller hur? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar