fredag 1 augusti 2014

Livslångt lärande

Nu har jag bott i Sverige i arton år, jag älskar Stockholm. Här är några reflektioner:

Butikernas öppettider har ökat successivt och rejält. Mer folk och mer skräp.

På första dagen köpte min dåvarande man SL-kort åt mig, visade mig bl.a. sopsorteringen och tvättstugan. Sopsortering och tvättstuga tyckte jag om på en gång och lärde mig direkt. Det gjorde tydligt inte en av grannarna. När jag kom till tvättstugan på min bokade tid var maskinerna upptagna. Han sa att han behövde åka in till stan om en halv timme och därför tog han min tid. Jag gick dit 40 minuter senare, då var han där igen och hade just startat en ny omgång på alla maskiner. Troligen har han och jag inte haft likvärdig utbildning?

Jag är inte bra på svenska, jag vill förbättra min svenska. Det är en livslång övning.

Att uppfostra sitt barn trodde jag inte att man behövde läsa böcker om. Jag önskar jag hade kommunicerat med vänner och läst om goda metoder som skulle ha underlättat det jobbet tidigare. Jag vill att min son är ärlig, positiv och hjälpsam, det är han. Jag vill också att han har bättre självdisciplin, är mer kommunikativ osv., vilket inte har fungerat med tjat som "det är bra för dig, allt jag vill är för ditt bästa". Det har varit bråk och skrik, tills jag ansåg att det också måste vara fel på min sida. Jag lånade många böcker från biblioteket. En kinesisk pedagog har många citat från "The Road Less Traveled" av M.Scott Peck.

In The Road Less Traveled, Peck talked of the importance of discipline. He described four aspects of discipline:
  • Delaying gratification: Sacrificing present comfort for future gains.
  • Acceptance of responsibility: Accepting responsibility for one's own decisions.
  • Dedication to truth: Honesty, both in word and deed.
  • Balancing: Handling conflicting requirements.
(http://en.wikipedia.org/wiki/M._Scott_Peck)

Nu läser min son och jag tillsammans en kinesiska bok om 12 goda vanor. En god vana är att lyssna på andra med tålamod. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar