lördag 29 november 2014

Ljus i november

På min promenad såg jag något som gjorde mig gladare i det mulna november. En tjej och en kille tränade surfing runt Reimersholme. De hade mössor och våtdräkt, låg på mage på var sin surfbräda och paddlade glatt med armarna. "Var är det för sport?" "Det är surfing. Inga vågor just nu, så det blir paddling. :-)"

På min årliga tjejmiddag fick jag inspiration av böcker, resor, lotteri och mycket annat. "Din nivå är oftast den genomsnittliga nivån av dina vänner", sant eller falskt? Jag vill i alla fall försöka träffa de kloka oftare. :-)

Jag tackade ja till en personalfest för att festen skulle börja i innovationshallen i Tekniska museet. Där fick jag lära mig lite om siffror och annat. 1830 tog den franske skräddaren B Thimonnier patent på den första fungerande symaskinen. Men de 80 exemplar som tillverkades förstördes av upprörda sömnadsarbetare, och Thimonnier dog utfattig. Diskmaskinen uppfanns i USA av Josephine C 1886. Hon gillade inte hur tjänstefolket hanterade hennes fina porslin när de diskade, men hon avskydde att diska själv. De enklaste morsekoderna gavs till de mest frekventa bokstäverna i engelska språket — E A N T är vanligast, och blev -, - —, — - och —. De siffror vi använder idag kommer från början från Indien. Men eftersom de kom till Europa via Mellanöstern kallar vi dem arabiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar