söndag 8 februari 2015

Z7. Långt-liv-punkt

Häromdagen delade min väninna Wivian en upplevelse på WeChat. "Klockan tre på natten vaknade jag av ett fruktansvärt magont. Smärtan var så intensiv att det svettades mycket. Jag misstänkte att det var tarmkramper. Smärtan var inte över efter 30 minuter så jag kollade på internet. På en sida hittade jag 6 punkter som kan behandla/lindra tarmkramper. Den sista punkten kände jag till väl så jag tryckte på den. Det kändes direkt bättre så jag började leta efter de andra punkterna enligt anvisningen. När jag successivt hade tryckt på de första tre punkterna i ett par minuter somnade jag. Åh, tacka vet jag den traditionella kinesiska medicinen! Åh, tack internet!"

Jag blev glad för hennes skull, för att hon blev av med smärtan och för att hon snabbt sökte/hittade kunskap och hjälpte sig själv.

Den punkten som min väninna känner till är Zusanli (足三里, Zúsānlǐ). Jag och många kineser känner också till denna punkt, eftersom Zusanli är en populär punkt och kallas också  för "Långt-liv-punkt". Zusanli är en av de viktigaste punkterna på magmeridianen. Att stimulera Zusanli genom akupunktur kan behandla många sorters besvär i mage- och tarmområde samt benen. Det hjälper även hjärncellernas återhämtande och minskar stress. Att regelbundet massera Zusanli kan bidra till bättre matsmältning, bättre immunsystem och därmed blir man starkare och lever längre och friskare.
 
Jag har inte masserat Zusanli regelbundet. Jag masserar Zusanli på kvällen om jag har gått väldigt långt på dagen. Det hjälper. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar