lördag 21 februari 2015

Positiv energi

Häromdagen blev jag glad när jag såg Gunnar utanför Hemköp. Jag gick och hälsade på.
- "Hej! Hoppas allt är bra med dig.  Jag vill säga Tack igen! Du har läst flera fina dikter för mig."
- "Hej du! Vad kul ... Vet du en sak, i september fyller jag 95."
- "Oh gratulerar! Du ser ut som 80 år eller yngre. Du har många många fina år att läsa vackra dikter."
- "Tack så mycket! Nu får du höra en vårdikt ... "

Gunnar har mindre rynkor än en vanlig 80-åring. Hans ögon lyser och han strålar. Jag blev glad när jag såg honom cykla förbi i somras. Jag får positiv energi av en glad gentleman som sprider glädje.

Jag får positiv energi när jag ser entreprenören Darko som är glad, duktig och kreativ. Jag får positiv energi när entusiastiska receptionisten Sofia hjälpte mig fullhjärtat. Jag får positiv energi när glade resguiden Narciso säger att det inte kan bli dåligt väder när han jobbar.

Jag får positiv energi när jag ser/pratar med mina grannar Ulla, Lena och Maria som är glada, positiva och kloka.

För några år sedan läste jag en artikel i Mitt-i-tidingen om Gunnar, då fick jag veta hans namn och skickade senare ett vykort till honom från min vintersemester. Det gjorde mig också glad.

Det var roligt att Margarethe (tyska/polska) med familj och vänner gärna ville ansluta sig till vår utflykt på Madeira för att hon tyckte jag var glad och positiv. Det var också kul att höra att hon trodde att jag jobbade med människor för att jag var så entusiastisk och full av energi.

Vi möter folk. Vi dras till de som strålar positiv energi. Put yourself in others shoes. Vad roligt om andra blir glada av att se dig!  :-)

Jag har lärt jag ett uttryck "Send somebody a smile" innan internet- och smileystiden. Om vi försöker göra en god gärning varje dag, om vi ler mot oss själva och ler mot andra, så blir alla dagar alla hjärtans dag. :-)

http://www.dn.se/insidan/far-det-lov-att-vara-en-dikt-till-promenaden%5C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar