lördag 31 januari 2015

Andas långsamt

"Jag stretchar ibland. Nu med långsamma andningar när jag stretchar, så blir det qigong", har jag skämtat.
 
气功 (qì gōng , qigong) består av två tecken. 气 betyder luft och 功 betyder övning. Qigong brukar bli direktöversatt till andningsövning, som är en av tre delar/grenar i qigong. Qigong är en traditionell kinesisk fysisk och psykisk träningsmetod. Genom att justera andetag, att justera fysisk aktivitet och att justera medvetenhet, kan man förebygga sjukdomar och utveckla ens potential. 
 
Att andas lugnt och långsamt är ett enkelt sätt att koppla av. Qigong, Yoga och Vårdguiden säger det. www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Motion-och-rorelse/Avslappning-och-mindfulness/Avslappning-genom-andning/
 
Jag läste ett tips om hur man lättare kan somna: andas in långsamt, så långsamt att du kan räkna från 1 till 20, och andas ut lika långsamt, och så vidare. Jag har provat och det fungerade.
 
Jag försöker ta en paus i eftermiddag med några minuters stretching. Jag gör det med långsamma andningar, och känner att just de långsamma andningarna gör stor skillnad. "Gör du qigong?" "Yogar du?" har mina kollegor frågat.
 
Man behöver inte ha avancerade stretchingövningar för att öva långsamma andningar. Stretcha bara ut armarna och andas långsamt, håll bara upp armarna över huvudet och andas långsamt, eller bara stå/sitt och andas långsamt i några minuter. Långsamt in, stanna lite, långsamt ut, stanna lite, osv. Med stängda ögon kan det kännas ännu bättre.  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar