fredag 27 februari 2015

Två munkar

Min son och jag har läst en liten saga på kinesiska tillsammans.

Det var en gång två berg med en dal emellan. Munk A bodde på berg A och munk B bodde på berg B. Det fanns inget vatten på bergen så båda munkarna var tvungna att hämta vatten ur bäcken i dalen. De blev snart goda vänner. En dag såg munk B inte munk A när han kom till bäcken. Det var ovanligt så munk B misstänkte att A var sjuk. Nästa dag fick B inte heller syn på A vid vattnet. Då blev B orolig för sin vän och bestämde sig för att hälsa på A. Uppe på berg A såg B att A höll på att öva Taiji. B frågade förvånat, "Hur fick du vatten utan att hämta från bäcken?" Munk A svarade: "Under de senaste tre åren har jag hållit på att gräva en brunn. Varje dag har jag använt min sporadiska tid till att gräva. Nu är brunnen klar och vatten kommer kontinuerligt. Jag behöver aldrig mer gå ned för berget och hämta vatten. Nu kan jag använda tiden till att göra det jag tycker om."

Vad har vi lärt oss från sagan?
1. Innovation är bra.
2. Om du gör det du alltid har gjort, får du inget som är nytt.

Vad mer har vi lärt oss?
3. Det kan inte alltid bli en brunn om man bara gräver. Det kan leda till en brunn, det kan också leda till ingenting.
4. Små steg blir stora resultat med tiden. Många bäckar små blir till en stor å.
5. Om B börjar gräva nu, får han kanske också en brunn om tre år. Det är aldrig sent att börja.

Mer?
6. Om jag var A, hade jag talat med B om brunnen i början, då hade vi båda kunnat gräva och fått var sin brunn.
7. Din livskvalitet bestäms av hur du använder din tid.
8. Do something today that your future self will thank you for. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar