lördag 14 februari 2015

Z8. Hälso-punkt Hegu

Zusanli kallas för Långt-liv-punkt. Det finns några andra punkter som kallas för hälso-punkt i TCM (Traditional Chinese Medicine). Sådana hälso-punkter berör fler meridiansystem och kan behandla många sjukdomar, genom att regelbundet trycka/massera punkterna kan man därmed förebygga sjukdomar/besvär och främjar ens hälsa.
 
Hegu (合谷, Hégǔ) är en hälso-punkt jag känner till. Min väninna Winnie är expert i akupunktur. Hon har lärt mig ett uttryck i akupunkturläran "头面合谷收" vilket betyder "Hegu behandlar de flesta sorters besvär i huvudet och ansiktet".
 
Om jag listar här vad Hegu behandlar kommer nog svenskarna inte tro på det. Jag listar det på kinesiska längst ned. :-)
 
Hegu är den huvudpunkten i bedövningen genom akupunktur för kirurgi i huvud- och halsområde. Jag hade en gång tandvärk för ca ett år sedan. Då tryckte jag på Hegu och sköljde munnen med ljummet saltvatten. Det blev bra efter det.
 
Om du har huvudvärk eller tandvärk någon gång prova gärna att trycka på Hegu. Tryck med tummen på Hegu och tryck mot lillfinger i en minut, släpp, tryck igen. Byt till andra handen.

Om man trycker på Hegu regelbundet så behöver man bara tryck/massera på två sekunder, släpp och försätta i några minuter.
 
Gravida ska inte tryck på Hegu.

合谷主治头痛, 目赤肿痛,鼻出血,牙痛,牙关紧闭,口眼歪斜,耳聋,痄腮,咽喉肿痛,热病无汗,多汗,腹痛,便秘,经闭,滞产。呃逆。

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar